Curriculum Vitae
Descarcă CVFormarea
Absolvent al Școlii Republicane de Arte Plastice I. E. REPIN din Chişinău,
clasa profesorului Petru Rusu și al Universității de Arte George Enescu din Iaşi, Romania, Facultatea de Arte Plastice, Decorative și Design, Secţia pictură, clasa profesorului Corneliu Ionescu
Consacrarea
2023 - Cavaler al ORDINULUI REPUBLICII Distincție acordată de Președintele Republicii Moldova
2018 - Membru al Academiei Europene de Științe și Arte, Salzburg, Austria
2017 - Membru al Academiei Naționale de Arte din Ucraina
2014 - Laureat al PREMIULUI NAȚIONAL, acordat de Guvernul Republicii Moldova, pentru merite deosebite în dezvoltarea artelor plastice
2009 - Maestru in Artă. Titlu Onorific acordat de Președintele Republicii Moldova
2001 - Rezident al Citè Internationale des Arts din Paris
1997 - Membru al Asociaţiei Internaţionale a Artiştilor Plastici în cadrul UNESCO, Paris
1996 - Membru al Uniunii artiştilor Plastici din România
1990 - Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Republica Moldova
Activitate profesională
1978 - 1990 pictor-coordonator, Academia de Științe a Moldovei
1990 - 1992 Şef-adjunct al Departamentului Cultură al Primăriei, Chişinău
1992 - 1994 Director al Direcţiei Patrimoniu Cultural, Arte Plastice a Ministerului Culturii
1994 - 2000 Locuiește și activează la București.
2002 - prezent Director general al Muzeului Naţional de Artă al Moldovei
2003 - 2012 Președinte al Secției Pictură a UAP din Republica Moldova
2008 - prezent Președinte al Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor pe lângă Ministerul Culturii al Republicii Moldova
2009 - 2022 Președinte al Consiliului Național pentru Monumente de For Public pe lângă Ministerul Culturii al Republicii Moldova
2003 - prezent Președinte sau Vice preşedinte al Consiliului de experţi privind omologarea şi evaluarea operelor de artă pe lângă Ministerul Culturii
2015 - 2019 Preşedinte al Consiliului de dezvoltare strategică al Academiei de Muzică, Teatru şi Arte plastice din Moldova.
Participă în calitate de preşedinte sau membru al juriilor la diverse concursuri naționale si internaționale în domeniul artelor vizuale.
Debutează în anul 1984 în cadrul unei expoziţii republicane de artă contemporană organizată la Chişinău, din acest an participă aproape la toate expoziţiile organizate de Ministerul Culturii şi Uniunea Artiștilor Plastici din Moldova. Din 1992 participă la o serie de expoziții și saloane oficiale organizate de Uniunea Artiștilor Plastici din România.
A participat la peste 350 de expoziţii reprezentative din Moldova, România şi strainătate şi a organizat 40 de expoziţii personale.
Format în preajma unor reputaţi artişti ca Mihai Grecu, Dimitrie Peicev şi Andrei Sârbu, Tudor Zbârnea încă de la începutul carierii sale şi-a construit profilul său artistic, devenind o puternică individualitate. Artistul si-a edificat cu tenacitate propriul demers vizual, realizând o pictură în care se disting mai multe etape de ordin estetic şi imagistic, în acelaşi timp păstrând în permanenţă funcţia expresivă a culorii. Pictura pentru el, rămâne a fi o formă de cercetare artistică orientată către o problematică concentrată asupra unei dimensiuni existenţiale.
Pe parcursul carierei sale artistice, reprezintă Republica Moldova în străinătate în cadrul multiplelor simpozioane expoziții şi saloane internaţionale de artă: Belgia, Belarus, Cehia, Cipru, China, Kazakhstan, Finlanda, Franța, Georgia, Germania, Italia, Lituania, Olanda, Portugalia, Rusia, Slovacia, Turcia, Ucraina ș. a.
Creația artistului fiind apreciată în presă şi literatura de specialitate de prestigioși critici și istorici de artă: Constantin Ciobanu, Tudor Stăvilă, Tudor Braga, Ludmila Toma, (Moldova) Dan Grigorescu, Adrian Silvan Ionescu, Marin Gherasim, Vasile Duda, Tudor Octavian, Pavel Șușară, Valentin Ciucă, Gheorghe Macarie, Maria Bilașevschi, Iolanta Malamen, Aurel Chiriac, Petru Bejan, Negoiţă Lăptoiu, Petre Popescu-Gogan (România) Barîs Krapak, Victor Kovalev (Belarus), Alberto Bolzonella (Italia) ș.a. Numele lui fiind inclus în diverse dicționare, enciclopedii, monografii, manuale și albume de artă.
Autor si curator de proecte in domeniul artelor vizuale:
Expoziția Conexiuni convergente. București, Muzeul Național Cotroceni, 2019
Pictură Contemporană din Moldova la Mons - Capitala Europeană a Culturii, Belgia, 2015
Bienală Internatională de Pictura, Chișinău-2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019, 2021, 2023
Simpozionul Internaţional de pictură Orheiul Vechi - 2014, Chișinău
Moldova. Arta contemporană. Moscova, Muzeul de Stat de Artă Decorativă și Populară, 2012
Vecinii de la Răsărit, Utreht, Arta Contemporană din Moldova, în cadrul Salonului Internațional de Artă. Utreht, Olanda, 2006
Moldova. Arta Contemporana, Bruxelles, sediul Comisiei Europene, 2006
Expoziţii personale
2023 - Muzeul de Artă din cadrul Complexului Muzeal Bistrița- Năsăud
2022 - Muzeul Național de Artă al României
2020 - Muzeul Național de Artă al Moldovei
2019 - Chișinău, Teatrul Național Mihai Eminescu
2019 - Chișinău, Academia de Științe a Moldovei
2018 - București, România, Atemporal, Galeria Romană
2018 - Bacău, România, Dispersie temporala, Centrul de Cultură George Apostu
2017 - Iași, România, Spațiu atemporal, Palatul Culturii, Muzeul de Artă
2017 - Tallin, Galeria de artă a Bibliotecii Naționale a Estoniei
2016 - Chişinău, Univers atemporal, Centrul Expoziţional C. Brâncuşi al UAP din Moldova,
2015 - Oradea, România, Muzeul Ţării Crişurilor (Palatul Baroc)
2014 - Cluj-Napoca, România, Muzeul de Artă
2014 - Sibiu, România, Muzeul Naţional Brukenthal
2014 - Ploieşti, România, Muzeul de Artă, Prahova
2012 - Odesa, Ucraina, Muzeul de Artă
2011 - Homel, Belarus, Palatul Rumeantev-Paschevici
2011 - Minsk, Muzeul Național de Artă al Republicii Belarus
2010 - Chişinău, Centrul Expoziţional C. Brâncuşi al UAP din Moldova
2009 - Como (Schignano), Italia
2009 - București, Galeria Dialog, sediul Primariei sec.2
2006 - Chişinău, Oficiul Bancii Mondiale
2006 - Chișinău, sediul Ambasadei Republicii Polone în Republica Moldova
2006 - Iaşi, România, Muzeul de Artă, Complexul Muzeal Național Moldova
2006 - Chişinău, Centrul Expoziţional C. Brâncuşi al UAP din Moldova
2001 - Moscova, Centrul Expoziţional Ţentralinâi Dom Hudojnica
2001 - Paris, Cité Internationale des Arts
1998 - Bruxelles, Salonul Mondial Eureca-98
1997 - Chişinău, Centrul Expoziţional C. Brâncuşi al UAP din Moldova
1997 - Bucureşti, Casa Americii Latine
1995 - Bucureşti, Teatrul Naţional, Galeriile de Artă Etaj -3/4
1994 - Piatra Neamţ, România, Muzeul de Artă
1994 - Iaşi, România, Palatul Culturii, Galeriile de Artă Victoria
1992 - Chişinău, Centrul Republican de Cultură şi Artă
1992 - Botoşani, România, Galeriile de Artă Stefan Luchian
1992 - Bucureşti, Galeriile de Artă ale Municipiului
1991 - Capo d’Orlando, Italia, Galeria de Artă De’ Florio Arte
1989 - Chișinău, Sediul Uniunii Scriitorilor din Moldova
1988 - Chișinău, Salonul de Artă al UAP din Moldova
1987 - Chişinău, Casa de Cultură a Universităţii de Stat din Moldova
1986 - Chişinău, Galeriile Spitalului Clinic Republican
Expoziții colective relevante
2023 - Chișinău, Salonul Național de Artă Contemporană, organizat de UAP RM
2023 - București, Salonul Național de Artă Contemporană, organizat de UAPR
2023 –Sibiu, Festivalul Internațional de Artă Contemporană ( Muzeul Național Brukenthal)
2023 – Expoziție-concurs Saloanele Moldovei Chișinău-Bacău
2023 – Piatra Neamț, Muzeul de Artă. Expoziție de Grup în cadrul Zilelor Chișinăului
2023 - Bienala Internaţională de Pictură Chişinău, ediția a 8-a
2022 - Alba Iulia Salonul Național de Artă Contemporană, organizat de filiala UAP, Alba Iulia
2021 –București, Salonul Național de Arta Contemporană, organizat de UAPR
2021 - Bienala Internaţională de Pictură Chişinău, ediția a 7-a
2019 - Beijing, Bienala Internaţională de Artă de la Beijing, Ediția a 8-a, China
2019 - Chilinău - Iași, Bienala Internaţională de Pictură Chişinău , Ediția a 6-a
2019 - Târgu Jiu, Expoziție de arta contemporana românească „Eșantion” organizată în cadrul Colocviilor Brâncuși, la 62 de ani de la moartea sculptorului, Muzeului Județean „Alexandru Ștefulescu”. Curator - sculptorul Vlad Ciobanu
2018- București, Salonul Național CENTENAR. Muzeul Național de Artă al României
2018 - Castelfranco-Veneto, Italia. Expoziție de grup (Karacențev, Zamșa, Zbârnea, Zderciuc)
2018 - Piatra Neamț, Expoziție de grup, 4 pentru Centenar (Karacențev, Zamșa, Zbârnea, Zderciuc). Muzeul de Artă
2017 - Chișinău, Abstracția – formă a libertății, Centrul Expozițional C. Brâncuși al UAP din Moldova
2017 - Strasburg, Franța, Expoziție de grup, Sediul Consiliului Europei.
2017 - Astana, Kazakstan Expoziție Internațională de Artă Contemporană
2017 - Bienala Internaţională de Artă de la Beijing, Ediția a 7-a, China
2017 - Bienala Internaţională de Pictură Chişinău - 2017
2016 - Minsk, Belarus, Expoziție Internațională de Artă Contemporană
2016 - Dreux, Franța, Expoziție de grup (Franța, Moldova, România)
2015 - Mons şi Bruxelles, Belgia. Expoziţie de pictură contemporană din Moldova
2015 - Beijing, Bienala Internaţională de Artă de la Beijing, China 2015
2015 - Chișinău, Bienala Internaţională de Pictură Chişinău - 2015
2014 - Timişoara, Salonul Internaţional DIPLOMATIC ART
2014 - Focșani-București-Iași-Chișinău. Expoziţia Simpozionului Lepșa - 10 + 1
2014 - Chişinău, Expoziţia M.Eminescu, Centrul Expoziţional C. Brâncuşi al UAP din Moldova
2014 - Bacău- Chişinău, Expoziţia Saloanele Moldovei
2013 - Expoziţie de Artă Contemporană INTERSALON, Cehia şi Germania
2013 - Bucureşti, BIP Chișinău - 2013 (selecție), Muzeul Național Cotroceni
2013 - Chișinău, Bienala Internaţională de Pictură Chişinău - 2013
2012 - Roma, Muzeul Civilizatiei Romane. Expoziție de grup
2012 - Capo D’Orlando, Italia, Pinacoteca Municipală Tono Zancanaro. Expoziție de grup
2012 - Moscova, Muzeul de Stat de Artă Decorativă și Populară, Expoziție de Artă Contemporană din Moldova
2010 - Bucuresti, Galeria Dialog - 5 ani de activitate
2010 - Cannes, Franţa, Salonul Internaţional de Artă, Cannes-2010
2009 - Cannes, Franţa, Salonul Internaţional de Artă, Cannes-2009
2009 - Moscova, Expoziţie Internaţională de Artă Contemporană ARTSALON-2009
2008 - Padova, Italia, Galeria La Rinascente. Expoziție de grup
2006 - Moscova, Expoziţie Internaţională de Artă Contemporană ARTSALON-2006
2006 - Utreht, Olanda, Artă Contemporană din Moldova în cadrul Salonului Internaţional de Artă
2006 - Bruxelles, Artă Contemporană din Moldova, Sediul Comisiei Europene
2005 - Vilnus, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova, Sediul Parlamentului.
2003 - Bucureşti, Artă Contemporană din Republica Moldova, sediul Institutului Cultural Român
2002 - Moscova, Expoziţie Internațională de Artă Contemporană ARTSALON, 2002
2002 - Lyon, Franţa, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova
1999 - Bucureşti, Salonul Internaţional de Artă, Muzeul Național Cotroceni
1999 - Roma, Expoziţia de Artă Contemporană româno-italiană
1998 - Buzău, Salonul Naţional de Artă Contemporană
1998, 1999 - Răşita, România, Salonul Internaţional de Artă Contemporană
1998 - Moscova, Expoziţie Internaţională de Artă Contemporană ARTSALON-98, Centrul Expoziţional Krâmskaia Naberejnaia
1997 - Piatra Neamţ, România, Salonul Naţional de Artă Contemporană
1996 - Bucureşti, Salonul Naţional de Grafică
1993 - Bucureşti, Expoziţia Grupului ZECE, Teatrul Naţional, Galeriile de Artă Etaj-3/4
1993 - Moscova, Expoziţia Internaţională ARTMIF, Galeriile de Artă MANEJ
1993 - Chişinău, Expoziţia Grupului ZECE, Galeriile U.A.P. din Moldova
1993 - Porto Sant' Elpideo, Italia, Galeriile de Artă ale Municipiului
1992 - Koln, Germania, Galeriile de Artă ale Municipiului
1992, 1994-1996, 1998, 2002, 2003 - București, Salonul de Artă Municipal
1991 - 2019 - Bacău - Chişinău Expoziția-concurs SALOANELE MOLDOVEI
1990 - Iaşi, Galeriile de Artă Victoria, Expoziție de grup (19 artiști tineri basarabeni)
1990 - Ficarra, Italia, Galeriile de Artă ale Municipiului, Expoziție de grup
1989 - Cipru, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova
1988 - Finlanda, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova
1986 - Moscova, Expoziţia Internaţională de Artă Contemporană a tineretului din URSS
1986 - Chișinău, Expoziție de artă contemporană a tinerilor artiști din Moldova. Muzeul de Stat de Arte Plastice din Moldova
1985 - Chișinău, Expoziția republicană de artă contemporană în fondul păcii. Sala Centrală de Expoziții (Catedrala centrală)
1984 - Chișinău, Expoziția Republicană de Artă contemporană, Autumnala. Sala Centrală de Expoziții (Catedrala centrală)
Călătorii de documentare și tabere de creatie
Austria, Germania, Italia, Turcia, Georgia, Lituania, Estonia, Belarus, Ucraina, Rusia, Franţa, Olanda, Polonia, Slovacia, Belgia, Elvetia, Marea Britanie, China.
Premii, distincții si mențiuni
2023 - Marele Premiu al Uniunii Artiștilor Plastici din Moldova pentru anul 2023, decernat în cadrul Salonului Național de Artă Contemporană
2023 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România în cadrul Expoziției-concurs Saloanele Moldovei Chișinău-Bacău
2022 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din Moldova pentru Pictură
2022 - Premiul de Excelență al Uniunii Artiştilor Plastici din România, pentru anul 2021
2021 - Premiul Complexului Muzeal Iulian Antonescu, Bacău, acordat în cadrul Expoziției - concurs Saloanele Moldovei, Chișinău-Bacău
2020 - Premiul Mihai Grecu în domeniul artelor plastice, acordat în cadrul Concursului Național organizat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova
2019 - Medalia Mihai Grecu, acordată de Uniunea Artiștilor Plastici din Moldova.
2017 - Insigna de Onoare Emerit pentru cultura poloneză.
2016 - Premiul pentru Excelență în artă, Gala premiilor TVR Moldova
2016 - Premiul Ministerului Culturii, (pentru lucrarea Memorie) în cadrul Concursului național in domeniul artelor plastice, organizat de UAP din Moldova
2016 - Diploma de Gradul I a Guvernului Republicii Moldova
2016 - Medalia Academiei de Științe a Moldovei, (nr.240) acordată de Președintele AȘM
2016 - Premiul II pentru lucrarea Înălțare în cadrul Expoziției-concurs Recviem
2016 - Medalia de Aur Merit și Devotament Francez, Paris, Franța
2015 - Medalia Dimitrie Cantemir, acordată de Academia de Ştiinţe a Moldovei
2015 - Diploma de Gradul I a Guvernului Republicii Moldova
2015 - Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România, pentru anul 2014
2015 - Premiul Primăriei municipiului Bacău, acordat în cadrul Expoziției Saloanele Moldovei
2014 - Premiul Naţional, acordat de Guvernul Republicii Moldova, pentru merite deosebite în dezvoltarea artelor plastice
2014 - Trofeul ministerului Culturii, pentru contribuție remarcabilă în dezvoltarea reţelei muzeale naţionale
2013 - Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova, pentru pictură
2010 - Premiul Ministerului Culturii (pentru lucrarea Recurs arhetipal) în cadrul Concursului Naţional în domeniul artelor plastice organizat de UAP din Moldova
2010 - Diploma de Onoare de Gradul II a Guvernului Republicii Moldova
2010 - Grande Medalle d’Or, Salon Grand Prix International de Prestige M. C. A. de Cannes
2009 - Titlul Onorific Maestru în Artă, acordat de Președintele Republicii Moldova
2009 - Grande Medalle d’Or, Salon Grand Prix International de Prestige M. C. A. de Cannes
2009 - Diploma Ministerului Culturii, Concursul Naţional în domeniul artelor plastice, Chișinău
2009 - Trofeul Vicolo Poldo, Festivalul Internațional de Artă din Schignano, Como, Italia
2008 - Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova, pentru pictură
2008 - Diploma Ministerului Culturii, Concursul Naţional în domeniul artelor plastice, Chișinău
2007 - Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România, în cadrul expoziției Saloanele Moldovei
2005 - Diploma Ministerului Culturii, Concursul Naţional în domeniul artelor plastice, Chișinău
2002 - Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova pentru pictură
2001 - Premiul Centrului Cultural Internaţional G. Apostu, în cadrul Saloanelor Moldovei
1998 - Medalia de argint, Salonul Mondial Eureca , Bruxelles
1998 - Diploma de Onoare a Breslei Artiştilor Plastici Flamanzi, Bruxelles
1997 - Diploma de Onoare a Academiei Europene de Artă, Bruxelles
1992 - Premiul II în cadrul Expoziției-concurs Saloanele Moldovei
1992 - Premiul Simpozionului Lucian Blaga, Chişinău, acordat de Uniunea Scriitorilor din Moldova
Lucrări în colecții publice
Muzeul de Artă, Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud.
Muzeul Național de Artă al României, București
Muzeul Naţional de Artă al Moldovei, Chișinău
Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti, România
Muzeul de Stat de Artă din Ankara, Turcia
Muzeul Naţional de Artă al Chinei, Beijing
Muzeul de Artă, Complexul Muzeal Național Moldova, Iași, România
Muzeul de Artă, Baia Mare, România
Muzeul de Artă Contemporană George Apostu, Centrul de Cultură, Bacău
Muzeul de Artă, Complexul Muzeal Iulian Antonescu, Bacău, România
Muzeu de Artă, Prahova, România
Muzeul de Artă, Cluj- Napoca, România
Muzeul Naţional Brukenthal, Sibiu, România
Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea, România
Muzeul de Artă Comparată, Sângeorz Băi, România
Muzeul Naţional de Arte Plastice, Bișkek, Kârghistan
Muzeul Naţional de Artă, Minsk, Belarus
Muzeul Alexei Mateevici, Căinari, Republica Moldova
Colecţia Parlamentului Republicii Moldova
Colecţia Ambasadei Române in Republica Moldova
Colecţia AgroindBank Moldova, Chișinău, Republica Moldova
Colecţia Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova
Colecţia Fundației Familiei Sturza, Chișinău, Republica Moldova
Colecţia Publică a orașului Cannes, Franța
Pinacoteca Publică a oraşului Capo D’Orlando, Italia
Pinacoteca oraşului Focşani, România
Colecţii private:
Australia, Armenia, Austria, Belgia, Franţa, Italia, Germania, Kârghistan, Moldova, Olanda, România, Rusia, S.U.A., Slovacia, Venezuela, Israel, Turcia, Finlanda, Cipru, Lituania
Bibliografie selectivă:
Cărți, monografii, albume, enciclopedii, cataloage, pliante:
Catalogul expoziției personale Tudor Zbârnea Dincolo de noi. Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud
Catalogul Bienalei Internaționale de pictura Chisinău-2023. Editor MNAM, Chișinău
Catalogul expoziției retrospective Tudor Zbârnea Călătorie spre centrul ființei. Muzeul Național de Artă al României, București 2022, (48 de pagini).
Album. Artele Plastice din Republica Moldova CONFLUIENȚE, Chișinău, 2021
Albumul Tudor Zbârnea Reconfigurări fluide, 2021. Chișinău, Editura Arc, (220 de pagini).
Catalogul Bienalei Internaționale de pictura Chisinău-2021. Editor MNAM, Chișinău
Catalogul expoziției Bienalei de Artă din Beijing - 2019
Catalogul Expoziției Conexiuni convergente, Muzeul Național Cotroceni, Editor MNAM, Chișinău 2019
Catalogul Bienalei Internaționale de pictura Chisinău-2019. Editor MNAM, Chișinău
ARTA DIN ROMÂNIA. Din preistorie în contemporaneitate. Coordonatori: Acad. Răzvan Theodorescu, Acad. Marius Porumb (2 volume, 1385 pag.), Editura Academiei Române, București și Editura Mega, Cluj Napoca, 2018 Din colecția Civilizație românească.
Catalogul expoziției personale de la Centrul de Cultură George Apostu, Bacău. Editor coordonator Geo Popa, Bacău 2018
Catalogul expoziției Bienalei de Artă din Beijing - 2017
Catalogul expoziției de grup Conexiuni culturale, Consiliul Europei, Strasbourg, 2017
Panoramic ART 2016 UAP din Moldova Autori proiect: Simion Zamșa, Mihai Potârniche
Catalogul expoziției Bienalei de Artă din Beijing - 2015. Editor MNAM, Chișinău 2015
Calendar Național 2015, Chișinău 2015. p. 390-392 Editor Biblioteca Națională, Chișinău 2015
Catalogul expoziției Simpozionului Lepșa - 10 + 1, 2014
Album. Colecția Pictură Națională a Muzeului Național de Artă al Moldovei. Editor MNAM, 2014
Catalogul expoziției Simpozionului Internaţional de pictură "Orheiul Vechi” 2014
Catalogul Bienalei Internationale de pictura Chisinau-2013. Editor MNAM, Chișinău 2013
Catalogul Moldova. Arta Contemporana. Chisinau-2012, pag.15. Editor MNAM, Chișinău 2012
Chișinăul în pictură: Catalog bibliografic. Chișinău, 2012, p.122-123
Catalogul Bienalei Internationale de pictura Chisinau-2011, pag. 57. Editor MNAM, Chișinău
Enciclopedia identității românești: Personalități. Autor Ecaterina Țarălungă, Ed. Litera Internațional, 2011, p. 843
Enciclopedia muzeologiei din Republica Moldova. Autori: Elena Ploșniță, Mihai Ursu, 2011
Catalogul Expozitiei "5 ani de DIALOG", Galeria Dialog, Bucuresti 2010, pag.220-225
Сatalogul expozitiei personale Tudor Zbarnea - Insertii arhetipale, 2010
Reflections Art in the Commission Buildings 2005-2010 - European Union, 2010, p. 21
Catalogul Le 12 Salon International de peinture et sculpture M.C.A. Cannes-Azur 2010
Catalogul Expozitiei personale Tudor Zbarnea, Galeria Dialog, Bucuresti 2009
Localitățile Republicii Moldova: Itinerar documentar-publicistic ilustrat. Vol. 9, Chișinău, fundația Draghiștea, 2009
Catalogul Le 11 Salon International de peinture et sculpture M.C.A. Cannes-Azur 2009
Catalogul expozitiei СНГ-культурное пространство без границ, Chisinau- 2009, pag.20
Catalogul „Салон ЦДХ-2009”, Moscova, 2009, pag.45
Catalogul expozitiei A night of ART , Chisinau, 2009, pag.95
Catalogul Bienalei Internaționale de Pictură, Chișinău, 2009, pag.39
Colegiul Republican de Arte Plastice Alexandru Plămădeală. Ghid enciclopedic, autor Iurie Colesnic. Chișinău, Editura Museum, 2008
Catalogul Expoziției Saloanele Moldovei, Editor coordonator Tudor Braga, 2007
V.Ciuca, Exercitii de fidelitate, T.Zbarnea – un clasic modern, , Editura „ART-XXI”, 2007, pag.281
Catalogul „Салон ЦДХ-2006. Современники”, Moscova, 2006, pag.48
Album T.Zbarnea. Editura "ARC", 2006
Calendar National 2005, Chisinau 2004, pag. 366
Catalogul Expoziției Saloanele Moldovei, Alexandra Titu, 2005
Catalog Grupul ZECE, Editura”Atelier”, 2002
Искусство наций, Moscova, 2002, pag. 112
Catalogul „Салон ЦДХ-2001”, Moscova, 2001, pag.31
Catalogul Salonul de Arta Bucuresti 2001, MILENIUM, Bucuresti, 2001, pag.22
.Petre Popescu Gogan, Album de arta. Rezonanţe eminisciene în arta plastică, Editura "Litera" 2001
Catalogul Targului International de Arte Vizuale, Cotroceni, Bucuresti, 1999, pag.58
Catalogul expozitiei Salon Mondial BRUSSELS EURECA, Bruxelles, Belgia, editia 47 1998, pag.171
Album T.Zbarnea. Editura "Info-Team". Tipar "Arc", 1998
Enciclopedia artiştilor români contemporani. Editura "Arc-2000", 1998
Catalogul expozitiei Salonul municipal 1995-1996, Bucuresti, 1996 pag. 18, 44
Catalogul Expozitiei personale, Tudor Zbarnea, Oficiul National pentru documentare si expozitii de arta, Bucuresti, 1995
Catalog Tabara Internationala de Pictura Baia Mare 1994, Centrul Artistic Baia Mare, 1994
Pliant Tudor Zbarnea, Editat de Fundatia SOROS Moldova, Editura „ARC” 1994
Catalog ARTMIF 1993, Galeria ELITE, Moskova , Rusia, oct.1993
Pliant Tudor Zbarnea, Pictura, Galeriile de Arta ale municipiului Bucuresti, septembrie 1992
Pliant Tudor Zbyrnia, Galeria de’Florio Arte , Capo D’Orlando(Messina), Italy1991
Presă
Petru Bejan: Tudor Zbârnea - un pictor de idei, Revista Dialogica nr.2, 2019, p. 121-126
Interviu cu Vasile Botnaru. Tudor Zbârnea: „Unii iubesc mai mult cultura, alții sunt detașați. Trăim totuși într-o perioadă consumistă”
Tudor Zbârnea, un artist care „apropie cele două maluri de Prut”. Evenimentul Zilei, Bucuresti, 2018
Dispersarea întregului. Igor Isac România literară, București, 2018
Interviu. Vladimir Bulat, Contrafort, 2017
Tudor Zbârnea - atemporal. Maria Bilașevschi, Iași 2017
Interviu de Liliana Popușoi, Revista Moldova, 2016
Tudor Zbârnea: ”O expoziție este un mod de verificare publică, dar și personală”, Actualitatea, Ploiești 2014
Ion Graur: O operă pe care ar admira-o şi străbunii, Literatura si Arta nr.44, 04 noiembrie .2010
Т.Мигулина: Архетипы внутри нас , газета Экономическое обозрение ном.39, 29 октября 2010
Jean Louis Avril: Le 12 Salon international de peinture et sculpture M.C.A. Cannes-Azur, revista Univers des Arts,nr.152, juin 2010
Editorial ,Un salon pas comme les autres, ziarul „Nice-matin”, (Nice, Franta) , 06 juillet 2010
Tudor Lavric : Tudor Zbarnea, un artist care nu cocheteaza cu moda, sursa www.inforusia.ro
Multiple simboluri din lumea pictorului Tudor Zbarnea,10 octombrie 2009, sursa www.informatia.ro
Un poet al culorii de la Chisinau expune la Bucuresti, „Cronica Romana”, 12 octombrie 2009
.Simboluri fundamentale in lumea pictorului Tudor Zbarnea, revista „Ultima ora”, 20 octombrie 2009
Editorial Cultura si identitate (inter)nationala, Ziarul „Ziua”, nr.4663, 12 octombrie 2009
Iolanda Malamen: Tudor Zbarnea si arhaicul ca mintuire, ziarul „Luceafarul de dimineata”, nr.36(908), 04 noiembrie 2009, pag.16
Ziarul „Cultura(Fundatia Culturala Romana)”, nr.45(249), 12 noiembrie 2009
Vlad Bulat, Tudor Zbarnea, revista „Time out” Bucuresti, nr.109, 2009
Editorial ,Deux cents artistes pour un monde de culture, ziarul „Nice-matin”, (Nice, Franta) nr.22278, 27 martie 2009
Editorial, Anche due artisti moldavi al trofeo „VICOLO POLDO” , ziarul „La Provincia” (Como, Italia), 11 agosto 2009,
Maria Pia Codato, In mostra l’Europa e l’arte dell’ integrazione, ziarul ” Il Gazzettino” , (Padova, Italia), 26 luglio, 2008
Gh.Doni „Muzeul nu e un loc de veci pentru bunuri culturale(T.Zbarnea) , „Noi”, nr.8, 2008
Pavel Susara, Artisti basarabeni – iesire din haos, Romania literara, 2007
Bantos Alexandru, interviu cu Tudor Zbarnea, revista „Limba Romana” , nr.10-12, 2007
Cheorghe Macarie , Geometrism si fascinatie cromatica – Tudor Zbarnea la Palatul Culturii, „Revista romana” nr.1(47), martie 2007
Irina Nechit , Culoarea vine din interior, ziarul „Jurnal de Chisinau”, 23 mai, 2006
Valentin Ciuca, Un clasic modern, ziarul „ Flacara Iasului”, nr.1768, 22 iulie 2006
Cristina Paladuta, Schimb de taceri, ziarul „Metropolis”, 29 iunie-5 iulie 2006
Cristina Paladuta, O expozitie unica , ziarul „Metropolis”, 24 -30 august 2006
Cheorghe Macarie, La Palatul Culturii – Expozitiia pictorului Tudor Zbarnea,ziarul „Ziua de Iasi”, nr.2519, august 2006
Polina Gridnev, „Psihogramele” interiorizate ale pictrului Tudor Zbarnea, ziarul „ Moldova suverana” 12 iulie 2006
Andrei Vartic, Ingandurari la o expozitie, ziarul „Literatura si arta”, nr.21, 25 mai 2006
Val Gheorghiu, La dupa-amiaza unui faun, ziarul „Ziarul de Iasi”, nr.147, 27 iunie 2006
Iurie Colesnic, Un filozof al penelului, ziarul „Ora satului” , nr.21(63), decembrie 2005
Clubul CRONOS, Iterviu Tudor Zbarnea ,ziarul „Timpul” nr.16(77), 25 aprilie 2003
Marcela Gafton, Interviu cu T.Zbarnea, ziarul ” Flux” editia de vineri, 7 februarie 2003
Veronica Postolache, Grupul ZECE, revista „Zece Plus”, nr.5 (23), 2002
Antonina Sarbu, Intalnire cu cei ZECE, revista „Zece Plus”, nr.5 (23), 2002
Constantin Cheianu, interviu cu T.Zbarnea ,ziarul „Democratia” , nr..47, 5 noiembrie 2002
Constantin Cheianu, O expozitie de „ZECE”, ziarul „Democratia”, nr.46, 29 octombrie 2002
Revista SUD-EST, nr.3(49), 2002
Emilia Ghetu,"Spiritualitatea noastră se constituie dintr-o geometrie foarte clară pe care doresc s-o exprim în limbaj plastic", revista „Atelier”, 2001
Ludmila Toma. Creatia lui Tudor Zbarnea, Catalogul expozitiei la Casa Centrala a Artistului din Moscova, 2001.
Interviu, Zina Cerchez , ziarul „Mesager" iunie 2000
Revista „Noi”, nr.3, 2000
Marcela Gafton, Interviu cu T.Zbârnea, ziarul "Ţara", nr.61(668) , 17 august 1999
Pavel Susara, Pictura ca ieşire din haos , ziarul "Romania literară" Bucuresti, iunie 1998
Rodica Mahu, Prezentarea albumului T.Zbârnea, ziarul "Flux" 1998
Elena Tamazlâcaru, Naufragii în aurul topit al luminii, ziarul "Literatură şi Artă", aprilie 1997
Ludmila Toma, Dvijenia ciutkoi dushi, "Nezavisimaia Moldova", aprilie 1997
V.Malaneţchi, Pictorul T.Zbarnea a revenit la Chişinău, ziarul "Flux", aprilie 1997
A.Sarbu, L.Ciobanu, .Interviu cu T.Zbarnea, "Moldova Literară", supliment "Moldova Suverană", mai 1997
A.Ciocanu, Sinceritatea ca simţire originală, ziarul "Glasul naţiunii", Bucureşti, august 1997
Larisa Gulea, Meditatii asupra unui vernisaj, revista "Lanterna magică", nr.3-4 1997
Ion Parhon, Ce fel de nostalgie?, revista "Panoramic (radio-TV)"Bucuresti, ianuarie 1996
Gh.Bologan, Amintirea Luminii dintru început, ziarul "Viaţa Satului", Chişinău, 3 februarie1996
Vlad Bulat, O certitudine , revista "Confort", februarie 1996
Adrian-Silvian Ionescu, Un pictor al tăcerii, revista "Cotidianul"Bucuresti,, 29 decembrie 1995
V.Ghenceanu, Tudor Zbârnea, ziarul "Graiul maramureşului", iulie 1994
Lazăr Baciucu, Dialog cu T.Zbarnea , ziarul "Românul", Bucuresti, iunie 1994
Petru Bicer, Confesiuni, ziarul "Evenimentul", Iaşi, 10 noiembrie 1994
Val Gheorghiu, Breviar plastic, revista "Monitorul", Iaşi, noimbrie, 1994
Traian Mocanu, Expoziţii, revista "Forum Cultural", Iaşi, noiembrie 1994
G.Buluta, Tudor Zbarnea, revista „SUD-EST”, nr.3, 1994, pag. 59-62
Valentin Cuca, Toamna prin galerii, ziarul "Cronica" Iaşi, decembrie 1994
Rodica Buzdugan, Grupul "ZECE" la sfirsitul secolului XX., ziarul "Literatură şi Artă", ianuarie 1993
Emilia Ghetu "Imi plac oamenii ocrotiţi de aura divinităţii...", revista "Lanterna Magică", 15 februarie 1993
L.Culiciva-Gancu, O vystavke DESEATI, ziarul "Nezavisimaia Moldova", februarie 1993
Ludmila Toma, Contopirea amintirilor cu visul, ziarul "Glasul naţiunii", octombrie 1993
Revista „SUD-EST”, nr.1, 1993, pag. 33,76, 82
Tudor Octavian, Un remnarcabil pictor din Basarabia, ziarul "Libertatea", 1 octombrie 1992
Larisa Gulea, Un plastician de formaţie nouă, ziarul "Literatură şi Artă", Chişinău, 24 decembrie 1992
Călina Trifan, Acolo de unde n-ai plecat niciodată, ziarul "Glasul naţiunii", 29 iunie 1991
Antonina Sârbu, Marile bucurii, ziarul "Moldova suverană", 20 iunie 1991
Constantin Olteanu, Epitete cromatice, ziarul "Tinerimea Moldovei",Chişinaă,11 februarie 1987
Note critice
Marin Gherasim: Tudor Zbârnea și idealul completitudinii.
Tudor Zbârnea face parte din specia celor care cercetează prin artă sfera esteticului şi a eticului, a esteticului împletit organic cu eticul în spiritul conceptului grec de Kalokagathon.Concept şi ideal propus ca ideal şi pentru omul modern care prea adesea a ignorat sau respins ideea de frumos în „favoarea” celei de expresiv sau chiar de urât.
Kalookagathos, kalos kai agathos – Frumosul este Bine sau, altfel spus, Binele este Frumos. Este frumuseţe.
Tudor Zbârnea face parte din specia moraliştilor, a celor ce meditează asupra condiţiei umane, dar o face strict cu mijloacele artei, o face din interiorul imperativelor imaginii şi nu ca discurs supraadăugat imaginii.
Tensiunile expresioniste din unele din picturile sale sunt expresia meditaţiei sale asupra omului în lume, a omului de azi în chip special. Meditaţie împletită intim cu cea asupra naturii picturii.
Putem spune, parafrazând, că expresionismul lui este unul „bine temperat”. Artistul nu uzează de mari distorsiuni ale formei, de mari contraste de culori sau de valori. Pictura lui nu atinge niciodată grotescul, strigătul disperat, gesticulaţia lipsei de speranţă. Cromatica sa este gravă dar nu sumbră. Pictura se aşază pe planul pânzei ca pe un zid, ca pe un zid de mănăstire. Dar să ne amintim că în iconografia religioasă este figurat şi iadul. Ca şi Judecata din Urmă, perspectiva Învierii, Deisis.
În subtextul imaginilor sale putem ghici uneori tiparul icoanei ca formă spiritualizată de organizare a imaginii date şi elementaritatea unor configurări arhaice (seria de imagini totemice cu idoli) când pictura devine mai aspră, mai frustă.
Tudor Zbârnea este un neliniştit al căutării de sine, al căutării adevărului, un ochi acut îndreptat spre înţelesurile morale ale vieţii („Dezintegrare”,”Utopia veşniciei sau adevărul clipei”,”Reîntoarcerea spre sine”). În acelaşi timp este un pasionat cercetător al resurselor expresive ale imaginii ce se desfăşoară în vastul spaţiu dintre expresionism şi abstracţia cu tentă simbolică.
A început să se vorbească despre „cel de al doilea modernism”, care spre deosebire de primul nu mai proclamă „autonomia absolută a imaginii”, imaginea ce-şi află scopul ultim în sine, în propria configuraţie, ci este preocupat de inserţia imaginii în marea semantică a lumii, a vieţii.
În acest sens, Tudor Zbârnea aparţine „celui de al doilea modernism”.
București, 2010
Dan Grigorescu: Pictura lui Tudor Zbârnea aparține în toate detaliile ei cu adevărat tradiției românești, dar se vede că în adâncurile simțirii sale, în adâncurile gândirii lui artistice, aceste gene, aceste canoane ale colorismului românesc s-au întipărit din tată în fiu, din vechime, pentru că Tudor Zbârnea este, mai presus de toate, un colorist. […]
Opera lui e o pictură clădită cu fermitate, o pictură gândită, o pictură care înnoiește. Picturii lui Tudor Zbârnea îi sunt caracteristice două trăsături fundamentale ale școlii românesti: în primul rând, o construcție coerentă, lucidă, o distribuție foarte bine gândită a culorii pe suprafața tabloului, și, în al doilea rând, o înțelegere exactă a funcției culorii. Culoarea nu se reduce doar la modalitatea de a grăbi o întâlnire sufletească - dar ceea ce e mai important - culoarea caracterizează în chipul cel mai clar o anume atitudine față de artă: arta care rămâne, mai presus de toate, un mod de a înțelege lumea și de a o explica și comunica privitorului.Se știe foarte bine că pictura nu este o sporovăială a culorilor pe pânză, ci dialogul clar, rațional și intelegibil între diverse suprafețe colorate. Tudor Zbârnea este un reprezentant al sensibilității școlii românești de artă, care își are obârșia încă în pictura mănăstirilor moldovene și care continuă prin mari pictori ai
secolelor XIX si XX. Prin toate componentele sale esențiale - spiritualitate, sensibilitate și gândire plastică - pictura lui Tudor Zbârnea aparține acestei mari școli.
București, 1995
Pavel Șușară: Zbârnea cultivă deliberat echivocul și penumbra, observația neutră și propria lui proiecție, nu atât pentru a crea stări de nesiguranță în exercițiul lecturii, cât pentru a înțelege care sunt mecanismele prin care materia se organizează și sarcina spirituală supradetermină lumea substanței. El pornește de la premisa creatorului genuin care, într-un moment de clarviziune, are
intuiția unei armonii de dincolo de simțuri ce trebuie transferată din virtualitate în act sau, altfel spus, din existența latentă în realitatea manifestă. După această îndelungată negociere cu amăgirile formei, cu materia cromatică și cu lumina consubstanțială acesteia, o nouă vârstă a imaginii pare a se instaura de la sine. Aburul ambiguității se risipește, culoarea părăsește
practica propriei mărturisiri, imaginea se desparte de context și ochiul începe să deslușească și să recunoască obiecte, chipuri, întâmplări și episoade izolate dint-o narațiune acoperită de uitare. Ceea ce inițial era o poveste despre nașterea formei (lumii) într-o variantă generică și sub o privire globalizatoare, devine acum un epos al formei (lumii) gata constituite. Tudor Zbârnea urmărește această odisee a creației atât din perspectiva martorului fascinat de miracol și copleșit de măreția lui, cât și din aceea a creatorului însuși în al cărui gest se amestecă duioșia și asprimea, iubirea paternă și luciditatea de stăpân.
București, România literară,1998
Constantin I. Ciobanu: În ultimii ani pictura lui Tudor Zbârnea constituie reabilitarea figurii umane – utilizată ca valoare plastică și integrată organic în sistemul geometric al compozițiilor sale. Structura polimorfă – “de poliptic” – a unor pânze nu permitea accesul formelor antropomorfe decât în versiunile lor extrem de simplificate, apropiate de limbajul pictogramelor. Se simte că autorul caută nu
atât lapidaritatea geometrică a ideogramei abstracte cât “formula” cea mai sugestivă a plasticii și a morfologiei figurii și chipului uman. Atitudinea lui Tudor Zbârnea în abordarea motivelor antropomorfe din aceste lucrări este similară atitudinii maeștrilor post-modernismului literar vizavi de problema originalității textului scris. În discursul plastic al artistului, în calitate de materie brută, putem întrezări aluzii atât la opera unor autori medievali de tipul lui Villard de Honnecourt cu celebrele sale corpuri umane stilizate în chip de figuri geometrice, cît și aluzii la măștile ritualice africane, la “Gânditorul” de la Cernavodă al Culturii Hamangia, la “Sărutul” sau la “Cumințenia pământului” ale lui Constantin Brâncuși, la “Domnișoarele de la Avignon” sau la “Peștii”, “Taurii” și “Cocoșii” lui Pablo Picasso. Tot acest material eterogen, toate aceste “citate” din istoria artei sunt retopite în retortele și în creuzetele subconștientului individual al artistului pentru a fi etalate în originale și sugestive compoziții – compoziții – în care figurativul și nonfigurativul caută o nouă și discontinuă stare de echilibru.
Chișinău, 2005
Valentin Ciucă: Gânditor în ordinea moralei, pictorul își caută cu disperată fervoare elementele de sprijin pentru o posibilă construcție în dimensiunea esteticului. Ca cei vechi, mai crede încă în triada antichității clasice, unde valorile etico-estetice ne reamintesc un veritabil cod umanist. Concomitent însă, Tudor Zbârnea caută cu pasiune semnele eterne ale lumii și le află în arhetipuri, mituri și simboluri străvechi. Compune astfel cu devotament și măiestrie dipticuri și polipticuri unde asociază elemente aparent disparate cărora el le induce însă, funcție de context, semnificații noi. În plus nu ezită să inducă ideea de arhaitate ca metaforă a unui trecut utopic. Asemenea glose, grave și incitante, denotă profunzimile reflexive la care a ajuns și la virtuozitățile tehnice pe care le-a adaptat sensului general al imaginilor. Tudor Zbârnea e clasic prin atitudine și viziune picturală, modern prin recursul la simbolistica arhaică și stilul devenit o indubitabilă pledoarie pentru originalitate.
Cromatica tablourilor consună cu arhitectura compozițională și generează un sentiment de solidaritate afectivă. Dominantele și armoniile grave mențin tonul unui discurs pictural exemplar și coerent, fără stridențele unui strigăt deznădăjduit ca în tablourile nordicului Edward Munch. Peste pânzele lui plutesc norii și cețurile septentrionale, dar există și suficiente elogii aduse
lumii laborice. Prin credință omul se poate mântui, prin artă se poate mângâia. Tudor Zbârnea oficiază într-un templu din care omul nu poate fi izgonit niciodată...
Iași, Flacara Iasului, 2006
Iolanda Malamen: Impresia imediată pe care o ai intrând in lumea totemic-meditativă a picturilor lui Tudor Zbârnea este de certa virtuozitate stilistică, forma si cromatica conlucrând armonic, în înfăptuirea limbajului. O finețe vădit cerebrală, un spectacol cu accente dramatice, străbătute de un lirism obsedant, o încremenire roditoare, cât și o impresionantă acumulare de energii calde sunt doar căteva din calitațile acestei picturi. Originalitatea discursului la Tudor Zbârnea constă în capacitatea de-a lumina în gradații succesive planurile și de-a lăsa culorile să curgă sau, dimpotrivă , să împietrească într-un timp indefinite.
Așezarea lor într-o simbolistica cu trimiteri spre frumusețea picturii murale are loc fără frământări apocaliptice, ci, mai curând, cu o liniște dramatică (nu văd nimic pleonastic în sintagma asta). Arhaicul este învăluit și dezvăluit într-un uman în care grimasele durerii devin mântuiri. Unitară și circumscrisă perfect comunicării cu privitorul, lucidă și nefuncționând cu jumătăți de
valori, misterioasă în substanța ei constant narativă, fără a păcătiu însă prin literaturizare, pictura lui Tudor Zbârnea mi se pare integrată în circuitul valoric românesc, fiind un bun mesager a ceea ce vine de dincolo de Prut. De astfel, această precizare mi se pare superfluă, mai ales că tradiția în cultură și artă nu ține cont de evenimentele politice și de granițele arbitrare, survenite ulterior.
București, Observator cultural, 2009
Dr. Aurel Chiriac: În toate lucrările avem de-a face cu o mixtură a latentului şi expresivului, a atemporalităţii şi eternului uman. E, ca să zicem așa, o poveste a spaţiilor de dincolo de spaţii şi a timpurilor individuale de dincolo de timp. Tudor Zbârnea pare un narator fascinat al poveştii umanului, cu toate ale sale. Tocmai de aceea putem bănui la artist o fascinaţie aparte faţă de religia umanului şi a devenirii acestuia. Atemporalitatea sinelui naşte atemporalitatea lumii şi nu invers. Artist recunoscut şi recompensat cu zeci de premii de-a lungul anilor, cu numeroase expoziţii personale la activ, cu lucrări găzduite de muzee celebre, Tudor Zbârnea are calitatea şi puterea de a uita de toate acestea, de a-şi limpezi de fiecare dată privirea şi, deşi consecvent cu sine, e la fiecare expoziţie „altul”, oarecum ingenuu, mereu îmbogăţit de imaginea văzută şi nevăzută a lumii. Capacitatea aceasta de a se reînnoi permanent fără a se pierde depune mărturie despre calităţile unui artist de excepţie.
Oradea, 2015
Tudor Braga: Ascendenţa activităţii sale artistice, simultan cu cea de organizator al procesului creator în domeniul artelor plastice, permit calificarea lui Tudor Zbârnea, în temeiul indicilor calimetrici, drept un continuator merituos în raport cu precursorii de referinţă – creatori/organizatori ai fenomenului cultural din Republica Moldova.
Mai întâi, este un artist plastic ce îşi elaborează opera în tehnica picturii de şevalet, participând la expoziţiile de grup, la 26 expoziţii personale ce s-au produs în metropole şi centre culturale europene, de la debutul său din anul 1984.
Percepe participarea la expoziţii drept o necesitate de neocolit către atingerea condiţiei de comunicare neîntreruptă între „eu” şi „ei/ceilalţi/comunitate/lume”. Adică, prezintă nu doar o preocupare episodică, ci un sistem de referinţă, faţă de care, pentru a-şi repera limitele şi, implicit, pentru a răspunde vocaţiei native, caută să lărgească eficientizarea uzitării resurselor propriului potenţial. Mişcarea-i pe atare vector, cu consecinţele ce le comportă, o ilustrează participarea sa la expoziţia naţională consacrată poetului Mihai Eminescu, din anul 1989. Din ansamblul expoziţiei, lucrarea Eminescu a actantului nostru este elogiată cu fervoare pentru abordarea originală, iar în 1992, lucrarea Părinţi, la a II-a ediţie a Expoziţiei-concurs Saloanele Moldovei, este distinsă cu premiul II. Aceste succese au însemnat impulsuri stimulatoare spre autodepăşire, un necontenit efort pe linia lărgirii şi aprofundării prin cunoaştere nemijlocită a experienţelor din trecutul imediat şi la zi „din creuzetul” artei contemporane. Se documentează, călătorind în Europa, întreţinându-se cu distinşi plasticieni, vizitând galerii, familiarizându-se cu colecţii prestigioase. În consecinţă, limbajul său plastic şi tehnicile de execuţie se esenţializează şi se diversifică.
În 2005, reconcepe şi repune pe rol tradiţia Saloanelor autumnale, iniţiată în 1957. În formula relansată, se anunţă ca expoziţie-concurs naţional de artă plastică contemporană Salonul Autumnal, depăşind astfel caracterul sincretic al acestei manifestări şi, ridicând-o la cota exigenţelor civilizate.
Este curatorul, ce a materializat proiecte legate de prezentarea potenţialului creator în artele plastice, în centrele culturale (Bruxelles, Utreht, 2006, Moscova, 2012), în temeiul unei selecţii riguroase a expozanţilor, cu o deplină stăpânire a masivului informaţional, editează cataloage şi semnează cuvântul introductiv.
Desigur, capodopera dânsului la capitolul organizator al procesului creator naţional, sunt cele trei ediţii ale Bienalei Internaţionale de Pictură (2009, 2011, 2013), susţinute de Uniunea Artiştilor Plastici, Muzeul Naţional de Artă al Moldovei, şi instituţiile publice de resort. Fără precedent este şi activitatea sa de manager al Muzeului Naţional de Artă al Moldovei. Azi această instituţie este pe făgaşul unei continue ameliorări a condiţiilor de lucru, de expunere, de conservare şi păstrare a patrimoniului artistic.
Personalitate de tip renascentist, Tudor Zbârnea, cu o operă şi o activitate culturală remarcabile, recunoscut internaţional, ne dă proba transpunerii în viaţă a formulei succesului lansate de Albert Einstein: A=a+b+c, unde: A – este succesul; a – capacitatea de a lucra fără preget; b – capacitatea de a se reconforta; c – capacitatea de a ţine limba după dinţi (la începutul vieţii, timp de 7 ani, învăţăm să vorbim, iar mai apoi învăţăm a tace).
Nu însă succesul personal prezintă ţinta sa, ci acreditarea, fecundarea şi intronarea a astfel de premize, căutate la modul ideal de homo sapiens pentru împlinirea tuturor celor hărăziţi cu talent.
Revista Academiei de Științe a Moldovei Academus, 2014
Link-uri
BIOBIBLIOGRAFIE, 2015 http://www.bnrm.md/files/publicatii/Biobibliografia-Tudor-Zbirnea%E2%80%8B%E2%80%8B.pdf
1. http://www.europalibera.org/video/27696.html Openning day International Painting Biennial 2011
2. http://www.noroc.tv/noutati/3571 Openning day International Painting Biennial 2011
3. http://www.privesc.eu/Arhiva/7326/Vernisajul-Bienalei-Internationale-de-Pictura--Chisinau-2011 Openning day International Painting Biennial 2011
4. http://www.trm.md/index.php?module=stiri_int&news_id=27756 Openning day International Painting Biennial 2011
http://news.belta.by/en/news/culture?id=645634 Homel Palat Paschevivei-Rumeanteva (eng)
http://artmuseum.by/eng/vyst/the-last-exhibitions/tudor-zbarnea:-archetypal-space MInsk, Muzeu National de Arte, (eng)
http://www.artmuseum.by/ru/vyst/proshedshie-vyistavki/tudor-zbyirnya:-arxetipalnoe-prostranstvo MInsk, Muzeu National de Arte, (rusa)
http://www.tvr.by/eng/culture.asp?id=51058 Video, TVR Belarus
http://www.video.ej.by/ej/2011/07/10/moldavskoe_arhetipal_noe_prostranstvo.html Video
http://ns1.interfax.by/event/82292
http://www.jurnaltv.md/#arta-care-uneste-malurile-prutului-194405 Inmanarea Premiei Ministerului culturii, Concurs National in Arte Plasice 2010
http://www.literaturasiarta.md/pressview.php?l=ro&idc=139&id=2346&zidc=4 Literatura si arta nr.44 ,04 noiembrie 2010
http://jurnaltv.md/#arhaicul-redat-in-pictura-168426 (video) Jurnal TV, Arhaicul redat in pictura, Vernisajul expozitiei personale din 12 octombrie 2010
http://www.europalibera.org/content/article/2189034.html (video) V.Botnaru, Radio Europa Libera , Vernisajul expozitiei Insertii arhitepale din 12 octombrie 2010
http://www.europalibera.org/video/11476.html (slade-show) V.Botnaru, Radio Europa Libera , Vernisajul expozitiei din 12 octombrie 2010
http://www.trm.md/index.php?module=stiri_int&news_id=21584 (video) Vernisajul expozitiei personale din 12 octombrie 2010
http://www.romlit.ro/ieirea_din_haos_-_artiti_basarabeni Pavel Susara , Romania literara 2007, Cronica Plastică:Ieşirea din haos - artişti basarabeni
.
http://astra.iasi.roedu.net/texte/nr4GeometrismSiFascinatie.html Geogre Macarie, iasi, Geometrism şi fascinaţie cromatică – Tudor Zbârnea la Palatul Culturii
http://inforusia.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=861:tudor-zbarnea-un-artist-care-nu-cocheteaza-cu-moda&catid=43:politica&Itemid=75 Tudor Lavric (Galeria Dialog), oct 2009 Tudor Zbarnea, un artist care nu cocheteaza cu moda
http://www.ziaruldeiasi.ro/opinii/la-dupa-amiaza-unui-faun~ni42io Val Gheorgiu
La dupa-amiaza unui faun
http://www.ziua.ro/display.php?data=2009-10-29&id=260941 Cristina Spridon
De dincolo de Prut
http://limbaromana.md/index.php?go=articole&n=634 T.Zbarnea
Gândurile şi trăirea mea în artă se îndreaptă înspre trecut, întru redobândirea echilibrului interior şi revendicarea sacralităţii pentru viitor
http://www.revistaluceafarul.ro/index.html?id=1600&editie=73 Iolanda Malomen
Tudor Zbârnea şi arhaicul ca mântuire.