
Efect al punerii în aplicare a stipulaţiilor secrete ale Pactului Ribentrop-Molotov - Republica Sovietică Socialistă Moldovenescă, precipitat alcătuită, chiar din anul 1940, a devenit spaţiul sovietizării cu mare putere prin aplicarea stalinismului: sistem administrativ centralizat din URSS; sistem totalitar al aşa zisului"... al socialismului într-o singură ţară, cu ascuţirea luptei de clasă odată cu dezvoltarea socialismului..." în esenţă, totodată, în viaţa de zi cu zi, însemnând un regim de ocupaţie, care au pus în practică represiuni politice, omorând, deportând - în trei valuri. - peste 300.000 de personae, inclusiv, în mare parte ţărănime - taxată ca îmburghezită, precum şi prin foamea organizată de Partidul Comunist, în anii 1946-1947. Inerent, au fost exterminate, respresate, marginalizate personalităţi ale culturii, ştiinţei şi economiei. Patrimoniului cultural a fost viciat şi i s-au adus prejudicii irecuperabile.
Către finele anilor 1980. în opinia publică, mass media, în ştiinţă s-a conturat conştiinţa că făptuirile legate de atrocităţile, calvarurile, ororile şi intoleranţa regimului comunist urmează să se traducă într-o expresie din registrele limbajului artistic-într-un monument în for public. A fost iniţiată şi o colectă publică. A fost ales locul amplasării monumentului. Totuşi, bunele eforturi, deşi au fost formalizate sub aspect organizatoric, au fost torpilate, neajungând sa evoluieze către o evoluare firească. Bunele intenţii, pentru fortificarea conştiinţei de sine naţionale, au fost revigorate graţie adoptării deciziei Consiliului Municipal Chişinău. Nr.57/19. din 08 noiembrie 2006." Cu privire la desfăşurarea Concursului municipal deschis pentru elaborarea concepţiei Compoziţiei sculpturale "In memoria victimilor regimului Stalinist". Au urmat etapele desfăşurării concursului ce a beneficiat de o largă reflectare şi discuţii în mijloacele de informare în masă.
Prin decizia juriului specializat să examineze versiunile autorilor ce au acceptat să elaboreze configuraţii plastice asupra concepţiei Compoziţiei sculpturale "în memoria victimilor regimului Stalinist", din 04 ianuarie 2010, învingător a fost identificat proiectul subsemnatului.
Conceptual am evitat să fi pus în prim-plan ilustrarea adevărului mometului vreunui epizod istoric, ci să exprim o formă de moment al adevărului, când omul şi nucleul oricărei societăţi civilizate - familia sunt supuse unor tratări degradante. Am tins ca componentele compoziţiei sculpturale să se îmbine/intercaleze, virându-le sub aspect plastic către expresii distinct simbolice. Am considerat contextul oferit de experienţa acumulată în monumentalistica mondială.
În particular, în centru, - vederea frontală, - am amplasat, tineri părinţi cu prunci şi copii, conferindu-le ca simbol central, de ţinută monumentală epurată la paroxism. De aici, de la vederea frontală, către extrema opusă a compoziţiei, pe axa longitudinală, şirul grupului de oameni se dezagregează, fiind crescendo substituite de fragmente de mecanisme, acestea în desfăşurare pe un plan plonjant al orizontului. În derulare cognoscibilittea fiinţei umane devine vag sîgnaletică, cedând treptat treptat locul unei maşinării diabolice.
Limbajul plastic se relevă gradulat, de la o abordare realistă către formalizări geometrizate a volumelor ritmate astfel ca să semnifice un discurs plastic a stării de dezumanizare, alunecare către haos, hazard şi informal.
Lucurarea este concepută a fi transpusă în material definitiv bronz cu soclul din beton brut cu o treptă de granit negru polisat.
