logo

Dmitruk, Małgorzata, grafică

expoziţie personală
perioada: 6 - 28 Martie, 2008
organizatori: Institutul Polonez din Bucuresti
Uniunea Artiştilor Plastici din Republica Moldova
locaţie: Centrul Expoziţional Constantin Brâncuşi
vernisaj: 6 martie 2008, ora 18:00











Dmitruk, Małgorzata, grafică


Curriculum Vitae

Dmitruk, Małgorzata


născută, 1974, Bielsk Podlaski, Regiunea Białystok
www.emgalerie.nl, www.kunstimgang.de, www.emgalerie.nl, www.krakow.pl/en/kultura/
Cofigigurea Grafică, Pictură, Ţesături Unicat, Proiectare de Îmbrăcăminte, Ilustraţii

Formarea
1993 Facultatea de Grafică a Academiei de Arte Frumoase din Minsk, Belarus
1995-1999 Facultatea de Grafică a Academiei din Varşovia, Clasa Prof. Władysław Winiecki, absolvind-o cum laudae
1995-1999 Şi-a Completat Studiile la Clasa de Pictură a Prof. Adam Styka a Academiei din Varşovia

Consacrarea
1995 Lucrează într-un atelier experimental din Mensk, condus de Dmitri Vasilevici Malatkov 2002, pînă la zi, Asistent la Catedra de Grafică Artistică din Cadrul Facultăţii de Grafică a Academiei de Arte Frumoase din Varşovia

Expoziţii personale
Varşovia, Bielsk Podlaski, Ciechanów, Cracovia, Łomża, Koszalin, Białystok, Liwa, Bochnia, Drohiczyn, Skrzeszów, Kazimierz Dolny, Kielce, Glina, Lublin, Skoczów (Polonia), Minsk (Belarus), Obernkirchen, Hamburg, Bamberg (Germania), Sofia (Bulgaria), Die (Franţa), Kollum (Olanda)

Participantă la Workshop-Uri în Polonia
Varşovia, Poznań, Lublin

Participantă la Workshop-Uri peste hotare
Minsk, Mohylow, Polock (Belarus), Kiev (Ucraina), Vilnius (Lituania), Berlin, Bad Oeynhausen (Germania),
Sofia, Varna (Bulgaria), Bucureşti (România), Berkenele (Letonia), Bratislava (Slovacia), Sarajevo (Bosnia Şi Herţegovina),
Sankt Petersburg (Rusia), Oslo (Norvegia) Şi Dublin (Irlanda)

Premii/distincţii
2000 Marele Premiu al Concursului Grafica Varşoviană
2001 Marele Premiu al Concursului Grafica Varşoviană
2006 Premiul Daniel Chodowiecki
2008 Laureată a Programului de Burse Tânăra Polonie al Ministrului Culturii şi Patrimoniului Naţional din Polonia

Colaborări
Permanent cu Galeria Wizytująca din Varşovia cities, Zeitgenössische Kunst, Bamberg
E.M. Galerie, Amsterdam, 'Rękawka' Gallery

Traseul creator al Małgorzatei Dmitruk
Traseul creativ al Małgorzatei Dmitruk s-a dezvoltat încă din timpul şcolii, datorită legăturilor cu Leon Tarasewicz, în timpul studiilor la Minsk, în Belarus, şi la Varşovia, la Academia de Arte Frumoase, absolvită cu rezultate deosebite
Debutul creator, Dmitruk este focalizat asupra graficii. O influenţă însemnată asupra creaţiei ei a avut-o tradiţia populară bogată a regiunii Podlasie şi atmosfera casei părinteşti. Dmitruk şi-a găsit locul artistic şi şi-a conturat un limbaj propriu, un mijloc de expresie artistică, uşor austeră, adesea deformată. Această renunţare voită la corectitudinea stilistică şi anatomică corespunde perfect tematicii lucrărilor pe care le semnează. Imediat, după susţinerea lucrării de licenţă, artista îşi creează prin lusrări litografiate un dicţionar artistic propriu, acordând cuvintelor o formă vizuală (Mulţumire, Credinţă, Aşteptare, Umblet, Mers). Apoi, sunt urmate de cliclurile grafice De-ai locului (36 de lucrări), Albastru (36 de lucrări) sau Hramul (20 de lucrări). În toate lucrările, Dmitruk vizează atât la experienţe personale, cât şi la memoria colectivă a comunităţii din Podlasie, cu care se identifică. Tot în această perioadă sporeşte interesul pentru înregistrarea documentară a diferitelor manifestări ale vieţii, pe care le transpune corespunzător prin mijloacele picturii, graficii, ilustraţiilor şi prin film.
Ultimele lucrări grafice sunt marcate de un caracter distinct faţă de cele anterioare, sunt mult mai lapidare sub aspectul expresiei culorii şi a formei. Sunt severe, dar nu lipsite de umor şi autoironie. Detaliul conţinut în ele este un gen de documentare, un purtător de conţinut, pe funcţie de semnificant care, este simbolic şi universal, câteodată, totodată, prezintă expresia universului privat al autoarei. Cu atare detalii sunt construite ciclurile grafice a căror naraţiune caracteristică aminteşte de benzile desenate. În pictură, Dmitruk readuce culoarea, marcantă pentru grafica de început. În tablouri evită simbolismul complicat, ci doar invocă urme care permit recunoaşterea tradiţiei, acea nuce culturală la care artistul face trimitere şi îl transformă în propriul limbaj artistic. Pictura trebuie să dea chip lucrurilor întipărite în memorie, crescute din legăturile de familie, din sfera socială. În tablourile dnei Dmitruk observăm legătura dintre biografia ei individuală şi locul şi timpul în care au apărut lucrările. Forţa acestor tablouri este conţinută în particularităţile materiale şi senzoriale ale culorii, în intensitatea ei, în juxtapunerea curajoasă a nuanţelor şi posibilitatea de a le atribui semnificaţii diverse. Dmitruk ne trezeşte capacităţile perceptive prin energia mijloacelor folosite. Motivele preluate din propria grafică sunt preschimbate în imagini pur picturale prin atribuirea de culoare, textură, lumină. În acelaşi timp, artista se dezice de titluri, subliniind o dată în plus diferenţa faţă de grafică, unde titlul converge ca parte integrală a fiecărei lucrări. Numitorul comun, sursa forţei şi originalităţii tuturor lucrărilor Małgorzatei Dmitruk – grafică, pulovere, instalaţii, caiete artistice – este perspectiva abordată de artistă pentru a privi lumea, de pe poziţia omului conştient de cultura şi rădăcinile sale.

Leszek Czajka