logo

Mihai Ţăruş: Compact Pictură

Ţăruş Mihai: Compact Picturăexpoziţie personală
perioada: 02 - 18 Mai, 2014
organizator: Uniunea Artiştilor Plastici din RM
vernisaj: 02 Mai 2014, ora 15:00
locaţie: Centrul Expoziţional Constantin Brâncuşi

Bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt nr. 3, Chişinău
Program: 10:00-18:00. Luni închis
harta Centrul Expoziţional Constantin Brâncuşi
Pagina personală Pliant
Ţăruş Mihai, CV-poster
Invitaţie
Poster




Lista exponatelor la expoziţia personala Timp comprimat,
02-18 mai 2014

Acord autumnal, ulei pe pânză, 3×(1,000×800 mm), 2010
Ambalaj, crini-2, ulei pe pânză, 600×500 mm, 2010
Amplitudinea AS, ulei pe pânză, 2 panze 950×1, 990 mm, 2004
Aroma bujorilor, ulei pe pânză, 2×(700×750) mm, 2010
Autoportret, ulei pe pânză, 500×420 mm, 2013
Baudelaire-iana, ulei pe pânză, 5 panze 700×1,130×60 mm, 2007
Buchet mexican, ulei pe pânză, 80×600 mm, 2011
Boules de neige-2, ulei pe pânză, 1,000×600 mm, 2012
Crini, ulei pe pânză, 650×650 mm, 2013
Cannes parfume-8, ulei pe pânză, 850×900 mm, 2010
Cannes parfume-2, ulei pe pânză, 5 panze 130×125×6  mm, 2009
Cannes parfume-3, ulei pe pânză, 5 panze 110×105×6  mm, 2009
Clasic-popular, ulei pe pânză, 650×540 mm, 2006
Coforma-1, ulei pe pânză, 4 panze 940×900×50 mm, 2010
Coforma-2, ulei pe pânză, 5 panze 210×108×4  mm, 2010
Coforma-3, ulei pe pânză, 4 panze 1,750×890×4  mm, 2010
Compact pictura-9, ulei pe pânză, 6 panze 600×600 mm, 2013
Contra forma-contra punct-2, 850×900 mm, 2010
Contra forma-contra punct-3, ulei pe pânză, 2 panze 650×2,400 mm, 2010
Crini ambalaţi-2, ulei pe pânză, 600×500 mm, 2010
Decupante, ulei pe pânză, 500×600 mm, 2011
Desfasurata, ulei pe pânză, 650×1,050 mm, 2013
Desfasurata, crini, ulei pe pânză, 1,000×500 mm, 2012
Desfasurata, iarna, ulei pe pânză, 110×120 cm, 2013
Dominanta rosie-1, ulei pe pânză, 500×600 mm, 2011
Doua flori, ulei pe pânză, 950×450 mm, 2012
Ecran marin-4, ulei pe pânză, 600×950 mm, 2010
Ecrane marine-1, ulei pe pânză, 4 panze 600×950×80 mm, 2009
Ecrane marine-2, ulei pe pânză, 3 panze 600×1,100×60 mm, 2009
Ecrane marine-3, ulei pe pânză, 4 panze 550×650×40 mm, 2009
Februarie 2012, ulei pe pânză, 400×450 mm,  2012
Fluctuatie, ulei pe pânză, 9 panze 240×2400 mm, 2013
Forma desfasurata (Floarea soarelui), ulei pe pânză, 55×45 mm, 2009
Formula, geometrie ambientala, ulei pe pânză, 36×300 mm, 2009
Formularealitatii-1, ulei pe pânză, 5panze 800×1,620×40 mm, 2007
Frumoasa franţuzoaică, ulei pe pânză, 950×530 mm, 2011
Informatie, crini, ulei pe pânză, 1,000×400 mm, 2012
In oglinda, ulei pe pânză, 950×550 mm, 2009
In suspans, ulei pe pânză, 5 panze 179×109×7 cm, 2005
Intersectie-1, u-p,300×400 mm, 2013
Introspectie-1, ulei pe pânză, 2 panze, 400×500×40 mm, 2012
Introspectie-2, ulei pe pânză, 3 panze, 550×600×40 mm, 2012
Introspectie-3, ulei pe pânză, 2 panze, 500×600×40 mm, 2012
Introspecţie-4,  ulei pe pânză,2×(750×750 mm), 2012
Introspectie-5, ulei pe pânză, 3 panze, 600×6500×40 mm, 2012
Introspectie-6, ulei pe pânză, 3 panze, 950×1,000×40 mm, 2012
Labirintul crinilor, ulei pe pânză, 800×650 mm, 2013
Legenda crinului, ulei pe pânză, 6 panze 700×400×60 mm, 2007
Legenda crinului-3, ulei pe pânză, 2 panze 110×210 cm, 2011
Litera H, ulei pe pânză, 1,160×810 mm, 2006
Locatie, ulei pe pânză, 2 panze 115×110 cm, 2013
Luminile jazului, ulei pe pânză, 2 panze 120×124 cm, 2004
Masinaria Vivaldi-1, ulei pe pânză, 2 panze 100×125×4 cm, 2009
Masinaria Vivaldi-II, ulei pe pânză, 2 panze 100×125×4 cm, 2009
Masinaria Vivaldi-III, ulei pe pânză, 2 panze 100×125×4 cm, 2009
Masinaria Vivaldi-6, ulei pe pânză, 750×950 mm, 2010
Mistere, ulei pe pânză, 650×890 mm, 2011
Mixaj, ulei pe pânză, 450×450 mm, 2010
Motiv în reluare, ulei pe pânză, 3×(600×650 mm), 2013
Natura moarta, ulei pe pânză, 350×500 mm, 2013
Natura moarta AŢ, ulei pe pânză, 400×400 mm, 2012
Natura moarta, transparenţe, ulei pe pânză, 500×400 mm, 2010
Nodul gordian, ulei pe pânză, 5 panze 105×115×5cm, 2007m
Obiecte in prim plan, ulei pe pânză, 3panze 350×500 mm, 2013
Obiecte pe fereastra, ulei pe pânză, 300×400 mm, 2013
Oval 08-08, ulei pe pânză, 800×1,200 mm, 2013
Oval 03-08, ulei pe pânză, 900×1,300 mm, 2013
Patrat în derulare, ulei pe pânză, 650×100,5 cm, 2013
Pe fundal negru, ulei pe pânză, 300×420 mm,  2013
Preludiu formelor-2, ulei pe pânză, 4 panze 100×200×4 cm, 2011
Prospetime, ulei pe pânză, 1,300×800 mm, 2013
Provocarea culorii, ulei pe pânză, 650×1,050 mm, 2013
Quadro, ulei pe pânză, 4 panze 120×130 cm, 2011
Scara crinilor, ulei pe pânză, 3panze 800×500 mm, 2013
Semne, ulei pe pânză, 810×600 mm, 2000
Semne (cale cosmica), ulei pe pânză, 4 panze 780×1,310 mm, 2004
Semnul florii, ulei pe pânză, 900×700 mm, 2011
Semn, respiro, ulei pe pânză, 1,500×700 mm, 2003
Semn total, ulei pe pânză, 116×116 cm, 2011
Similittudini I, ulei pe pânză, 600×550 mm, 2010
Similittudini II, ulei pe pânză, 600×550 mm, 2010
Sincope, crini, ulei pe pânză, 950×450 mm, 2012
Standart, floarea soarelui, ulei pe pânză, 900×400 mm, 2012
Timp comprimat-2, ulei pe pânză, 2 panze 106×144×4 cm, 2008
Timp comprimat-3, ulei pe pânză, 3 panze 560×1,150×6 cm, 2008
Timp comprimat-5, ulei pe pânză, 3 panze 800×1,120×50 mm, 2008
Timp comprimat-7, ulei pe pânză, 5 panze 2,280×460×40 mm, 2008
Timp comprimat-8, ulei pe pânză, 6 panze 2,080×400×40 mm, 2008
Timp comprimat-9, ulei pe pânză, 7 panze 130×141×6 cm, 2008
Timp comprimat-10, ulei pe pânză, 7 panze 156×100×4 cm, 2008
Timp comprimat-12, ulei pe pânză, 11 panze 110×150×15 cm, 2008
Timp comprimat-14, ulei pe pânză, 600×300×170 mm, 2008
Timp comprimat-15, ulei pe pânză, 5 panze 700×500×140 mm, 2009
Trepte, fisie torsionata, ulei pe pânză, 3 panze 750×1,750 mm, 2011
Transparenta-1, ulei pe pânză, 600×650 mm, 2011
Transparenta-2, ulei pe pânză, 600×650 mm, 2011
Vegetale, ulei pe pânză, 500×400 mm, 2010
Verde crud, ulei pe pânză, 3 panze 930×700×40 mm, 2004
Verde sus la munte, , ulei pe pânză, 3 panze 138×100×5 cm, 2006
Verticale, ulei pe pânză, 2 panze, 700×1,400 mm, 2004
Viata in gri, ulei pe pânză, 400×500 mm, 2013
Ultimul acord, ulei pe pânză, 950×750 mm

***

Mihai Țăruș: Ritm, vâltoare și ordine
Discipolii Academiei de Arte din București, parte din ei școliți de Auguste Baillayre, în cadrul culturii oficiale de la sfârșitul anilor 1950, au creat o formă de disidență fină și inteligentă, care a servit ca și combustie pentru afirmarea creatoare a unui cerc restrâns de artiști plastici. Acest cerc restrâns de plasticieni se relevă drept actanți notorii în evoluția artei contemporane din acest spațiu geografic, totodată, oriunde pe mapamond când sunt solicitați.

Neliniștile sufletești inerente ființei umane, la revenirile evoluției ciclice, și-au aflat o expresie sublimată în cultura muzicală prin integrarea entității Timp. În cazul lui Mihai Țăruș pictura capătă valențe muzicale, devine preocuparea centrală de la sfârșitul anilor 1999.

Artistul își elaborează o gramatică individuală legată de entitățile culoare și gest. Le manevrează sofisticat și cu mare acuratețe pentru a incifra în structura pânzei reperări ale timpului în curgerea sa.De la tablou la tablou nuanțele și energia gesticii sunt tot mai diferențiate. Probatorii sunt șirul de expoziții personale organizate, deopotrivă, în centrele culturale Chișinău, Sankt Petersburg ș.a.

Auguste Baillayre, Mihai Țăruș sunt școliți la Sankt Petersburg. Ambii au învederat spirit novator în cadrul artei plastic ruse, aparținând drept înaintemergători culturii ruse și celei românești. Acest exemplu de convergențe o fi însemnând evoluția ciclică în cadrul mondializării culturale?!

Tudor Braga


*** en ***

Mihai Tarus – rhythm, whirlpool, order
Some of the students of the Bucharest Academy of Arts, who were taught by Auguste Baillayre, established in Moldova’s culture from the end of the 1950ies an exquisitely intelligent form of the opposition which became a basis for the art of a narrow circle of artists.

This circle began to manifest itself as a recognized leader in the evolution of the contemporary art and in the local art milieu and beyond its boundaries, wherever they exhibited.

In the paintings of Mihai Tarus time is encoded in form of association with musical structures (rhythm, tempo). The pictorial expression acquires a musical characteristic: Form-Time, becoming the primary plastic problem in the works made in the late 1990ies. The artist creates his own language: the nature of the gesture, the grammar of the form. He is boldly and definitely manipulating them demonstrating in the structure of the canvas the Time Element.

From painting to painting the energy of gesture and the diversity of the nuances are evolving. The evidence of this evolution serve the numerous personal exhibitions that are open in the cultural centers of Chisinau, Bucharest, Saint Petersburg etc.

Mihai Tarus as Auguste Baillayre studied in Saint Petersburg. In the art of both of them the spirit of Russian avant-gardism is combined with the achievements of Romanian culture. It is possible to assume that this interpenetration and the mutual enrichment of cultures are expressing the positive aspect of the globalization process.

Tudor Braga


*** ru ***

Михай Цэруш- ритм, круговорот, порядок
Ученики Бухарестской Академии Художеств, некоторые из которых учились у Огюста Бальяра, заложили в культуре Молдовы конца 50-ых утонченно- интеллигентную форму оппозиции, которая стала основой для творчества узкого круга художников.

Этот узкий круг стал проявлять себя как признанный лидер в эволюции современного искусства и в здешнем творческом пространстве и за его приделами, везде, где они выставлялись.

В живописи Цэруша закодировано время в форме ассоциаций с музыкальными структурами ( ритм, темп). Живописное выражение получает музыкальную характеристику: Форма- Время, становясь основной пластической проблемой в работах конца 90-х годов.

Художник создаёт свой язык: характер жеста, грамматику формы.

Он оперирует ими смело и определенно, проявляя в структуре холста Элемент Времени.

От картины к картине развивается энергия жеста и разнообразие нюансов. Подтверждением этой эволюции являются многочисленные персональные выставки художника, которые проходят в культурных центрах Кишинёва, Бухареста, Петербурга и т.д.

Михай Цэруш как и Огюст Бальяр учился в Петербурге. В творчестве обоих сочетается новаторский дух русского авангарда и достижения румынской культуры. Возможно предположить, что это взаимопроникновение во взаимном обогащении культур выражает позитивный аспект процесса глобализации.

Тудор Брага